خاک دیاتومه


خاک دیاتومه (Diatomaceous earth) که از آن با نام های دیگری چون خاک دیاتومیت، خاک دیاتومید، کیسلگور یا کیزلور (kieselguhr) نیز یاد می گردد، نوعی خاک می باشد که حاصل از بقایای فسیلی جلبک های تک سلولی پوسته سخت متعلق به خانواده جلبک های دریایی باسیلاریوفیس به نام دیاتومه حاصل شده است. رسوبات خاک دیاتومه معمولاً به صورت ریز دانه بوده و اسکلت خاک دیاتومه از ماده ای طبیعی به نام سیلیس ساخته شده است، به همراه سیلیس مقادیر ناچیزی از مواد آلی، رس و در برخی موارد رسوبات آتشفشانی نیز مشاهده می گردد.




پلی آلومینیوم کلراید


پلی آلومینیوم کلراید (Poly Aluminum Chloride) که با نام های دیگر از جمله آلومینیوم کلراید هیدراته (ACH) یا پک (PAC) نیز شناخته می شود، دارای جایگاه ویژه ای به عنوان ماده منعقد کننده پلیمری و معدنی در تصفیه آب آشامیدنی، تصفیه فاضلاب شهری، کشاورزی و پساب های صنعتی برخوردار می باشد. پلی آلومینیوم کلراید منعقد کننده ای غیر آلی بوده و ترکیبات پایداری را با بسیاری از مواد آلی و معدنی تشکیل می دهد. در گذشته از سولفات آلومینیوم (آلوم) و کلروفریک به عنوان منعقد کننده در تصفیه آب جهت حذف کدورت استفاده می گردید، اما در حال حاضر پلی آلومینیوم کلراید به عنوان جایگزین مناسبی برای این دو ماده منعقد کننده در بازار رایج می باشد. پلی آلومینیوم کلراید در کشورهایی همچون آمریکا، چین، کانادا، فرانسه، انگلستان و سایر کشورها به عنوان یکی از رایج ترین مواد منعقد کننده در تصفیه آب، فاضلاب و پساب های صنعتی شناخته و مورد استفاده قرار می گیرد. پلی آلومینیوم کلراید همچنین در ایران نیز توانسه است جایگزین بسیار از منعقد کننده ها در تصفیه آب و فاضلاب گردد.



سدیم تری پلی فسفات


سدیم تری پلی فسفات به عنوان ماده ای اصلی در مواد شوینده، پاک کننده ها و صابون ها به اشکال مختلف از جمله ژل، مایع، پودر و قالب ماشین لباسشویی و ظرفشویی استفاده می شود. شمار زیادی از محصولات پاک کننده در مصارف خانگی از جمله پاک کننده های سطحی، آرایشی و بهداشتی حاوی سدیم تری پلی فسفات می باشند. از دیگر کاربردهای سدیم تری پلی فسفات می توان به استفاده از آن در خمیردندان با استفاده از قدرت پاک کنندگی آن اشاره نمود. در اروپا میزان استفاده از سدیم تری پلی فسفات مابین 90 الی 95 درصد برای مصارف خانگی به دلیل کاربرد سدیم تری پلی فسفات در شوینده ها می باشد.